Gdzie i kiedy można jeździć na oponach z kolcami?

Gdzie i kiedy można jeździć na oponach z kolcami?

Podróżowanie zimą może być niebezpieczne i trudne z powodu burz śnieżnych, ujemnych temperatur i marznącego deszczu. Najbardziej niebezpieczna jest sytuacja, gdy na drodze jest lód. Wtedy właśnie opony z kolcami sprawdzają się najlepiej. Jednak opony z kolcami nie są dozwolone.

Polskie prawo zabrania używania opon z kolcami w samochodach, które biorą udział w rajdach lub wyścigach zimowych. Opon kolcowanych można używać także na rowerach. Jeśli nie chcemy rozstawać się z rowerem, warto zaopatrzyć się w opony zimowe. Jazda na takich nawierzchniach jest bezpieczniejsza. Zwłaszcza na bardzo śliskich nawierzchniach.

Budowa opon z kolcami

Opony z kolcami pod względem budowy nie różnią się znacząco od zwykłych opon zimowych. Pod rowkami i w bieżniku znajduje się zazwyczaj grubsza warstwa gumy. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniej separacji pomiędzy kolcem a stalowym oplotem opony. Jeśli warstwa gumy nie jest wystarczająco gruba, sól i woda z drogi mogłyby wniknąć do opony i spowodować korozję.

Liczba wymaganych kolców zależy od modelu i rozmiaru opony. Na jednym kole znajduje się zazwyczaj od 60 do 120 kolców. Długość kolców zależy od przeznaczenia opony. W samochodach osobowych wynosi ona od 10 do 15 mm, a w samochodach ciężarowych do 30 mm. Każda kolczatka waży około 2 gramy, co sprawia, że opona jest cięższa od tradycyjnej.

Korpus i właściwy kołek to dwa główne elementy kolca. Pierwszy z nich to element, który jest zagnieżdżony w oponie. Może być wykonany ze stali, aluminium lub tworzywa sztucznego. Drugi komponent wystaje 1,5 mm ponad bieżnik. Ważne jest, aby ta część zużywała się podczas jazdy w jak najmniejszym stopniu. Zwykle jest on wykonany z odpornego na zużycie węglika wolframu. Istnieje możliwość ponownego kolcowania opony. Robi się to, gdy kolce uległy zużyciu lub zgubiły się.

Więcej o oponach z kolcami przeczytasz na https://kumhomotorsport.pl/

Jakie jest prawdziwe przeznaczenie opon kolcowanych?

Opony z kolcami są przeznaczone do jazdy po drogach pokrytych cienką warstwą śniegu lub lodu. Są to ich wady.

Są one mniej efektywne niż tradycyjne opony zimowe, gdy są używane w warunkach innych niż wymienione. Są mniej skuteczne w warunkach śnieżnych, ponieważ mają mniejszą liczbę lameli i bardziej sztywną konstrukcję.

Pomimo wielu lat badań i rozwoju opon kolcowanych, nie jest możliwe wyeliminowanie ich szkodliwego wpływu na nawierzchnie asfaltowe. Stosowanie opon z kolcami może prowadzić do zmiany chropowatości asfaltu, co może mieć znaczący wpływ na przyczepność nawierzchni (efekt polerowania). Kolejnym problemem jest zużywanie się i wypadanie kolców. Kolce, które się oderwały, stanowią zagrożenie dla otoczenia przy większych prędkościach.

Czy opony kolcowane można stosować za granicą?

O tym, czy opony z kolcami nadają się do jazdy za granicą, decyduje region i stan dróg. Istnieją dwa rodzaje dróg: tak zwane “białe drogi” i “czarne drogi”. Pierwszy z nich dotyczy obszarów o trudnych warunkach. Utrzymanie standardu czarnej drogi podczas zimy, która może trwać nawet kilka miesięcy, jest kosztowne i trudne. Skandynawia). Ważne jest, aby śnieg nie był zbyt ciężki. Na drodze może pozostać warstwa śniegu i lodu. Aby zapewnić przyczepność, opony z kolcami są dozwolone, a nawet zalecane.

Czarna droga to drugi standard. Dotyczy on krajów o bardziej umiarkowanym klimacie, gdzie zimy są mniej intensywne, a temperatury mogą ulegać większym wahaniom. W tych krajach łatwiej jest zrobić czarną drogę, która często jest pokryta solą. Wówczas stosowanie wspomnianych opon jest nieuzasadnione.

Stosowanie opon kolcowanych w Europie jest dozwolone okresowo we Włoszech, Szwecji i Norwegii, Finlandii, Hiszpanii. Austria, Litwa. Łotwie, Litwie, Łotwie i Austrii. W krajach tych obowiązują konkretne przepisy, które określają, kiedy można używać opon z kolcami, z jaką maksymalną prędkością można się na nich poruszać oraz jak musi być oznakowany samochód. Warto jednak zauważyć, że opony z kolcami nie mogą być używane w krajach skandynawskich (Norwegia i Finlandia, Szwecja).

Previous Co to jest CMYK i gdzie się go używa?
Next Likwidacja zmarszczek - jak skutecznie z nimi walczyć?

Może to Ci się spodoba

80 proc. Polaków przy zakupie samochodu kieruje się głównie ceną

Z badania przeprowadzonego przez Instytut Millward Brown w październiku 2016 roku wynika, że dla 77 proc. Polaków najważniejszym czynnikiem przy zakupie nowego auta jest jego cena. Znacznie mniejszą wagę przywiązują do kosztów użytkowania,

Rośnie zainteresowanie zabytkowymi samochodami

Przybywa pasjonatów klasycznej motoryzacji. Liczba aut zabytkowych wzrosła w ciągu roku nawet o 25 proc. do 55 tys. egzemplarzy. W najbliższych latach eksperci spodziewają się dynamicznego wzrostu. Zakup samochodu to nie tylko realizacja

Samochód z wypożyczalni

Na naszym rynku mamy rzeczywiście wiele wypożyczalni samochodów. Oferty jak się okazuje są różne i nie ma sensu decydować się na pierwszą lepszą jaką będziemy mogli zobaczyć. Czym kierować się

Młodzi kierowcy spowodowali w ubiegłym roku ponad 5,5 tys. wypadków

Młodzi kierowcy mają często zbyt duże zaufanie do swoich umiejętności, a z drugiej strony nie potrafią zapanować nad pojazdem. Za ponad 20 proc. wypadków, do których dochodzi z winy kierowców, odpowiadają młode osoby.

Elektroniczny pobór opłat rozwiązałby problem zatorów przed autostradowymi bramkami

Od 20 lipca za przejazd autostradą A4 między Krakowem a Katowicami kierowcy nie będą musieli płacić na bramkach. Dzięki urządzeniu A4Go będą mogli uiścić opłatę elektronicznie. To dobra inicjatywa, ale nowy

Jest szansa na ograniczenie korków na A4 między Krakowem a Katowicami

Polska spóźniła się z przejściem na elektroniczny system poboru opłat, który działa już w innych krajach UE – ocenia prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej. Zgodnie z zapowiedziami rządu powszechny system dla aut osobowych na

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź